20.06.2018 / Marketing internetowy

Jak wykorzystać potencjał Snapchata w działaniach marketingowych?

Snapchat to dziś najszybciej rozwijające się medium społecznościowe. Aplikacja stworzona przez Evana Spiegla i Roberta Murphy’ego zadebiutowała  na rynku we wrześniu 2011 roku i szybko stała się popularnym narzędziem do publikowania zdjęć i krótkich filmików, szczególnie wśród millenialsów. Na czym polega fenomen tej aplikacji i jak wykorzystać ją w działaniach marketingowych?

Początki Snapchata nie były łatwe ponieważ aplikacja ta pojawiła się w czasie, kiedy  największe platformy społecznościowe z Facebookiem na czele były już bardzo rozwinięte i cieszyły się ogromną popularnością wśród użytkowników Internetu. Mimo to, aplikacja ta szybko stała się poważną konkurencją dla gigantów w branży social media. W czym tkwi wyjątkowość tego medium? Przede wszystkim w sposobie dystrybucji treści. Każdy publikowany materiał dostępny jest wyłącznie przez określony czas, a po jego upływie bezpowrotnie znika. Wiele marek dostrzegło ogromny potencjał sprzedażowy tego medium i włączyło je do swoich strategii komunikacji. Niewątpliwą zaletą jest fakt, że korzystanie z tej aplikacji nie wymaga ogromnych nakładów finansowych na przygotowanie wysokiej jakości materiałów, ponieważ są one dostępne przez bardzo krótki czas, a użytkownicy zwracają uwagę nie na jakość, tylko na przekaz. Warto zatem skupić się na tym, aby dobrze poznać swoją grupę docelową i stworzyć content, który będzie dla niej wartościowy, atrakcyjny i zachęcający do interakcji. Mimo ulotności przekazu coraz więcej marek pojawia się na Snapchacie i stara się dotrzeć  do użytkowników w kreatywny sposób.  Aby jednak komunikacja prowadzona na Snapchacie była skuteczna, a reakcje użytkowników na przekaz marketingowy były pozytywne, content powinien być ściśle dopasowany do odbiorców.

Kto korzysta ze Snapchata?

Snapchat jest popularny na całym świecie. Obecnie korzysta z niego ponad 166 milionów użytkowników. Przeważają tu tzw. millenialsi, czyli ludzie młodzi, podążający za trendami, pragnący podkreślać swoją niezależność i wyjątkowość. Większość osób korzystających z aplikacji mieści się w przedziale wiekowym 18-24 lat. Szacuje się, że w Polsce ze Snapchata korzysta około 5 milionów osób, dlatego można pokusić się o stwierdzenie, że nie jest to tylko chwilowo modny w pewnej grupie, niszowy serwis.

Aplikacja stanowi kreatywne narzędzie marketingowe, które doskonale sprawdza się w przypadku marek, które swoją ofertę kierują do młodych osób. Jakie korzyści dla marki może dać Snapchat?

Wzrost sprzedaży w e-commerce

Aplikacja daje wiele możliwości do wykorzystania w e-commerce. Wykorzystując ją umiejętnie możemy po pewnym czasie spodziewać się efektów w postaci przekształcenia się obserwatorów w klientów danego sklepu czy marki. Aplikacja pomocna jest w dwóch kluczowych sytuacjach. Do regularnie publikowanych treści można wpleść informacje o rabatach okolicznościowych lub kodach rabatowych. Ponieważ żywotność snapa jest bardzo krótka, taka forma informowania o promocjach cenowych wymaga od użytkowników natychmiastowej reakcji i skutecznie motywuje ich do podjęcia określonego działania. Dodatkowo zachęca do obserwowania profilu marki i oczekiwania na kolejne akcje promocyjne w przyszłości. Ponadto Snapchat jest doskonałą platformą, na której można informować o nadchodzących nowościach w sklepie. Krótka informacja stanowiąca zapowiedź nadchodzących nowości skutecznie pobudza apetyt użytkowników, zachęca ich do dalszego śledzenia firmy na Snapchacie, a ponadto jest skutecznym sposobem na zapewnienie wysokiej sprzedaży po wprowadzeniu produktu.

Kreowanie wizerunku marki

Snapchat ma niebagatelne znaczenie także w kwestii budowania i wzmacniania wizerunku marki co pozwala zbudować lojalne grono obserwatorów, którzy mogą z czasem przekształcić się w klientów. Jest to szczególnie istotne w przypadku firmy debiutującej na rynku. Przekazując użytkownikom coś więcej niż zbiór zdjęć, możemy skutecznie budować obraz firmy w ich świadomości. Treści przedstawiające daną firmę „od kuchni”  lub pokazujące proces wprowadzania i promocji danego produktu „zza kulis” utrwalają w świadomości obserwatorów pozytywny wizerunek firmy o ludzkiej twarzy, z którą użytkownicy chcą się utożsamiać.

Kreatywny influencer marketing

Snapchat umożliwia zaangażowanie do współpracy twórców internetowych, którzy są popularni wśród użytkowników aplikacji w danej grupie docelowej. Dosyć ciekawą i bardzo skuteczną formą współpracy z influencerem jest czasowe przejęcie przez niego profilu marki na Snapchacie. Współpraca polegająca na przejęciu profilu świetnie sprawdza się w promowaniu określonych wydarzeń, tak jak miało to miejsce w przypadku współpracy marki Adidas z raperem Pharrellem Williamsem. Artysta przejął konto Adidas na Snapchacie i publikował treści promujące imprezę związaną z wprowadzeniem na rynek nowej kolekcji Adidas Originals. Taki sposób prowadzenia profilu na Snapchacie może być okazjonalny, jednak nie brakuje także firm, które przejęcie profilu traktują jako swoją podstawową strategię, angażując w prowadzenie konta co pewien czas inne osoby. Takie rozwiązanie wzbudza zainteresowanie obserwatorów, zapewnia stałe dostarczanie „świeżego” i ekscytującego contentu oraz  pomaga przyciągnąć użytkowników z różnych środowisk społecznych.