Co sprawia, że treści zyskują popularność w Internecie?

By 8 września 2017 Content Marketing No Comments

Choć wszystkie treści publikowane przez marketerów w Internecie przygotowywane są z największą starannością, tylko niektóre mają potencjał wirusowy. Intensywna burza mózgów, kreatywna koncepcja, profesjonalne wykonanie materiału nie zawsze dają gwarancję, że treść zachwyci internautów swoją błyskotliwością i będzie przez nich udostępniana.  Jakie treści mają szansę by stać się viralem?

Dzielenie się treściami w Internecie jest nieodłączną częścią współczesnego życia. Praktycznie każdy użytkownik Internetu udostępnia na swoich profilach w mediach społecznościowych lub przesyła swoim znajomym treści viralowe, przyczyniając się do ich rozpowszechniania. To właśnie stanowi istotę marketingu wirusowego. Internauci z własnej woli udostępniają materiały na temat wydarzeń, produktów czy akcji społecznych, a dla firm bądź marek jest to doskonała forma promocji, ponieważ nie ponoszą praktycznie żadnych kosztów na reklamę, a założone cele i tak zostają spełnione. Co sprawia, że ludzie identyfikują się z pewnymi treściami i uznają, że są na tyle wartościowe i ciekawe, że należy je podać dalej? Dlaczego pewne materiały przypadają do gustu masowego odbiorcy i w krótkim czasie stają się hitami Internetu?

Co nas motywuje do udostępniania treści?

Każdy z nas w większym lub mniejszym stopniu kreuje swój wizerunek w social mediach. Pomaga nam w tym między innymi udostępnianie treści, które stawiają nas w dobrym świetle. Chętnie dzielimy się zdjęciami, artykułami czy filmami, nawet jeśli nie jesteśmy ich autorami, ale mogą one sprawić, że w oczach znajomych będziemy uchodzić za osoby fajne. Chcemy także być uznawani za osoby dobrze poinformowane i doskonale orientujące się w bieżących wydarzeniach oraz w tym, co aktualnie jest na topie, a udostępniając na swoim profilu treści, które uważamy nie tylko za atrakcyjne, ale również praktyczne dla innych, stajemy się niejako emisariuszami dobrych wieści. Jeśli materiał, który udostępniliśmy lub przesłaliśmy znajomym okaże się w jakiś sposób pomocny, to zapunktujemy, a nasz wizerunek osoby mądrej, fajnej i życzliwej zostanie umocniony.

Cechy treści o potencjale wirusowym

Artykuł, film czy zdjęcie ma szanse podbić Internet, jeśli:

  • zaskakuje oryginalnością, wykracza poza schemat
  • wywołuje pozytywne emocje u odbiorcy
  • jest nasycony dobrym humorem
  • ma zrozumiałe przesłanie
  • odbiorca identyfikuje się z nim
  • generuje określoną wartość
  • odwołuje się do uniwersalnych zainteresowań lub obszarów tematycznych

Content viralowy

Jakie cechy powinni posiadać twórcy virali?

Specjaliści od internetowego contentu stawiają sobie za punkt honoru tworzenie treści viralowych. Aby założony cel został osiągnięty, autor materiału powinien posiadać kilka istotnych cech:

  1. Ciekawość świata i szerokie pole zainteresowań. Praca ze zróżnicowaną grupą klientów działających w wielu różnych, niekiedy niszowych branżach wymaga od twórcy swobody poruszania się w różnych dziedzinach tematycznych.
  2. Analityczny umysł. Sprawność analizy faktów i danych jest kluczem do tworzenia interesujących treści, które zaciekawią szerokie grono odbiorców.
  3. Bycie empatycznym i skutecznym opowiadaczem. Umiejętność wykreowania historii, która jest atrakcyjna w sensie emocjonalnym to dopiero pierwszy krok. Dobry twórca treści musi mieć również umiejętność właściwego wyczuwania jakie emocje wywoła w odbiorcy prezentowany materiał.

Czy można przewidzieć co stanie się hitem?

Naukowcy z Politechniki Warszawskiej prowadzą badania, które mają na celu opracowanie algorytmu, pozwalającego przewidzieć popularność treści w Internecie. Algorytm analizuje treści, które zyskały największą popularność w sieci i cechy mają takie materiały. Dzięki temu jest w stanie wykazać, czy kolejne materiały, które przeanalizuje, mają szansę spodobać się odbiorcom. Obróbce poddawane są dane dotyczące oglądania treści w Internecie, przede wszystkim w sieciach społecznościowych. Badacze wykorzystują do tego głębokie sieci neuronowe. Struktury tych sieci są adaptowane w taki sposób,  żeby uzyskać odpowiedzi na nurtujące pytania. Dzięki eksperymentom prowadzonym z użyciem algorytmu, można zidentyfikować pewne wzorce popularności czy antypopularności.