Dobre logo, czyli jakie?

By 23 grudnia 2015 Artykuły No Comments

dobre-logo-czyli-jakie

Logo jest często jednym z najważniejszych elementów pierwszego kontaktu klienta z firmą. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że współczesny świat staje się coraz bardziej wizualny – obraz króluje, a prostota przekazu ułatwia skuteczne trafienie do klienta. Jakie zatem powinno być logo, by zostało ono zauważone i co ważniejsze – zapamiętane przez klientów?

Cechy dobrego logo:

1. Prostota

Proste logo jest łatwo rozpoznawalne, uniwersalne, a przede wszystkim – łatwe do zapamiętania. Powinno zawierać unikatowe elementy, ale nie być jednocześnie zbyt skomplikowane. W projektowaniu dobrego logo trzeba zatem zachować idealną symetrię między elementami niezbędnymi do szybkiej identyfikacji firmy a ich ilością ograniczoną do minimum. Tak zaprojektowany znak zyska na sile odbioru.

2. Unikalność

Oryginalny pomysł jest niezbędny do zaprojektowania logo , które będzie jednoznacznie kojarzyć się z daną marką. Unikatowy element charakterystyczny dla firmy (np. sympatyczny pan z logo KFC to tak naprawdę Colonel Harland Sanders, czyli założyciela sieci) lub branży, w której działa, graficzne przedstawienie wartości firmy, a często zwyczajne symbole układające się w całkiem nowe, charakterystyczne zestawienie (np. logo Nowego Sącza inspirowane zdjęciem satelitarnym miasta) – to wszystko może zaowocować ciekawym projektem nowego logo.

Przytoczony przykład Nowego Sącza to nie tylko oryginalna grafika, ale także genialny tagline. Cóż to takiego? Mówiąc najprościej jest to hasło reklamowe występujące z logotypem. To czasem jedno, a czasem kilka magicznych słów, które wzmacniają pożądany wizerunek marki. To chociażby znane większości „Just do it” firmy Nike, czy „I’m lovin it” McDonald’s. Przy jego tworzeniu należy wychodzić poza dostępne i oczywiste ramy – należy kierować się kreatywnością, konkretami, intencyjnością i unikalnością.

3. Uniwersalność

Logo musi być zaprojektowane tak, by możliwe było jego wykorzystanie w wielu formach . Mamy tu na myśli wszelkie publikacje drukowane, wszelkie hafty, folie, reklamę wielkoformatową, grafiki na stronie internetowej, itp. Zatem logo powinno być projektowane w wersji wektorowej, by możliwe było jego łatwe skalowanie bez utraty jakości.

Aby logo było uniwersalne, musi być przede wszystkim czytelne. Projektant musi przeanalizować wszystkie przypadki występowania logo i tak dobierać fonty i elementy graficzne, by było ono łatwe do odczytania w każdej formie już na pierwszy rzut oka. Za przykład niech tu posłuży logo Apple, które projektant „nadgryzł”, by w mniejszej skali nie zostało wzięte za wiśnię.

4. Łatwość zapamiętania

Widzimy trzy paski w logo – myślimy Adidas, widzimy trójramienną gwiazdę i od razu na myśl przychodzi Mercedes, złote łuki jednoznacznie kojarzą się nam z McDonald’s. Recepta na tak rozpoznawalne logo jest jedna – postaw na prostotę (patrz punkt 1). Oryginalne, sugestywne, przejrzyste i wyraźne logo przyciągnie uwagę odbiorców i da się zapamiętać bez wysiłku z ich strony.

5. Ponadczasowość

Element najtrudniejszy, bo nieco niezależny od projektanta, ale niezwykle ważny. Trzeba mieć na uwadze, że logo będzie używane przez wiele lat i nawet za 10 czy 50 lat nadal musi być przejrzyste i czytelne. Owszem, jest to uzależnione od panującej aktualnie mody, ale pamiętajmy, że proste i dopasowane do charakteru firmy logo będzie odporne na nowe trendy i zmienne gusta odbiorców.

Logo to punkt wyjścia do całego systemu identyfikacji wizualnej firmy. Musi ona tworzyć spójny i kompleksowy system, na którym będziesz mógł budować silną markę. Pamiętaj, że w tym procesie niezwykle ważna jest cierpliwość i konsekwencja. Zadbaj zatem o to, by logo przynosiło wymierne korzyści dla Twojego biznesu.