Evergreen content – treści, które się nie starzeją

Treści określane mianem evergreen content charakteryzują się aktualnością przekazu mimo upływającego czasu. Mogą one w znaczący sposób przyczynić się do zwiększenia ruchu w witrynie i utrzymania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania przez wiele miesięcy od momentu ich opublikowania.

Treści publikowane w Internecie można podzielić na dwie zasadnicze kategorie pod względem ich aktualności. Jedną z nich są newsy, które poruszają bieżące, atrakcyjne i ważne w danym czasie zagadnienia. Z tego względu są użyteczne przez krótki okres czasu. W zależności od tematu, który poruszają może być to kilka tygodni, dni, a nawet godzin. Drugą kategorią jest evergreen content, który stanowi przeciwieństwo newsów. Do tego rodzaju treści zaliczamy wszelkie informacje o uniwersalnym charakterze, które się nie dezaktualizują i są przydatne dla użytkowników pomimo upływającego czasu.

Rola aktualności treści w utrzymaniu ruchu na stronie

Kluczową różnicą pomiędzy newsami, a tekstami zaliczanymi do evergreen content jest możliwość pozyskiwania wejść na stronę. Newsy generują wysoki poziom ruchu ale przez krótki okres ze względu na to, że informacje, które prezentują są atrakcyjne i przydatne dla czytelnika tylko przez kilka dni od momentu publikacji. Jeżeli zależy nam na tym, żeby ruch na stronie utrzymywał stały poziom, treści o krótkim terminie użyteczności należy dostarczać regularnie. Dużą rolę odgrywa tu też czas. Ze względu na krótką żywotność danego tematu przekaz tego typu musi zostać przygotowany i opublikowany w jak najkrótszym czasie. Nacisk na szybką publikację grozi niską wartością merytoryczną tekstu, przez co może się negatywnie odbić na jakości materiału.

Z kolei evergreen content to treści ponadczasowe, ciekawe i aktualne przez wiele miesięcy, a w niektórych przypadkach nawet wiele lat od chwili publikacji. Z tego względu mają ogromny potencjał pod względem generowania ruchu na stronie w długiej perspektywie czasowej. Odpowiednio przygotowane treści, które zawierają słowa kluczowe są bardzo dobrze postrzegane przez roboty wyszukiwarki i dzięki temu mogą zajmować wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania przez bardzo długi okres i przynosić wzrost ruchu na stronie w długoterminowej perspektywie.

Zalety evergreen contentu

Poza generowaniem ruchu z wyszukiwarki, treści zaliczane do evergreen content spełniają szereg innych, ważnych funkcji. Jeśli publikujemy aktualny i atrakcyjny dla czytelników materiał, to jest spora szansa na to, że będzie on często linkowany, w związku z tym dotrze do szerokiego grona osób zainteresowanych poruszanym tematem. Takie treści nawet nie wspomagane dodatkową promocją są chętnie udostępniane i zbierają sporo polubień w social mediach. Ponadto jest wysoce prawdopodobne, że użytkownicy będą prowadzili żywą dyskusję pod opublikowanym materiałem, nawet na długo po jego publikacji, przez co będzie on stale na topie.

Co jest, a co nie jest evergreenem?

Do treści, które szybko się dezaktualizują ze względu na dynamicznie zachodzące zmiany w obszarach, które poruszają zaliczamy wszelkie artykuły newsowe, statystyki i raporty, teksty poświęcone aktualnym trendom w popkulturze, świecie mody, technologii itp. Z kolei za dobre przykłady tekstów, które ze względu na uniwersalny przekaz zachowują aktualność można uznać: poradniki, recenzje, biografie, case studies, opisy produktów, teksty o firmie czy FAQ. Tworząc treści, które mają pełnić na stronie rolę evergreenów warto mieć na uwadze, że nie muszą być to tylko typowe artykuły. Evergreen content może przybierać dowolne formy, takie jak infografiki czy filmy. Infografiki stanowią doskonały sposób na ciekawe przedstawienie danych liczbowych, przez co są chętnie udostępniane. Z kolei filmy idealnie sprawdzają się, kiedy trzeba pokazać jak coś zrobić krok po kroku.

Tworząc evergreeny należy także pamiętać o tym, aby odnieść się do tematów, które są istotne z punktu widzenia danej branży. Ponieważ treści o charakterze evergreenu jest w Internecie multum, kluczowe jest dodanie unikalnego punktu widzenia do popularnego tematu lub dostarczenie dodatkowych informacji, np. przykładów z własnego doświadczenia. Tworzenie treści, które są aktualne przez długi czas i dostarczanie ich swoim czytelnikom to najlepszy dowód na umiejętne rozpoznawanie ich potrzeb oraz chęć informowania, edukowania i pomocy w rozwiązywaniu ich problemów. Jeśli zatem będą regularnie pojawiały się na stronie, z pewnością przyniosą obustronne korzyści.