Krótki przepis na skuteczny serwis e-commerce

By 4 listopada 2015 Artykuły No Comments

Krótki przepis na skuteczny serwis e-commerceSklep online daje spore możliwości – klienci mogą kupować z dowolnego miejsca na ziemi oraz bez ograniczeń czasowych. To potencjał, który nie może zostać niewykorzystany. Od czego jednak zależy skuteczność działań do niego prowadzących? Jakie kluczowe elementy składają się na profesjonalny serwis e-commerce?

Dobrze wykonany serwis e-commerce ma za zadanie realizować cele sprzedażowe. Musi angażować odbiorców, oferować to, czego aktualnie potrzebują, jak i produkty, których nie muszą, ale mogą chcieć kupić.

O co należy zatem zadbać, by sklep internetowy był przyjazny klientom?

1. Konkrety w opisach produktów

Musisz zadbać o szczegółowe i zwięzłe opisy sprzedawanych produktów. I nie chodzi tu tylko o zdjęcia dobrej jakości. Wszystkie informacje potrzebne klientowi wybierającemu produkt powinny znajdować się na Twojej stronie. Dzięki temu nie będzie musiał szukać specyfikacji gdzie indziej, zostanie dłużej w Twoim sklepie internetowym, a to znacznie zwiększy szanse na dokonanie zakupu właśnie u Ciebie. Informacje o produkcie powinny być zatem wyczerpujące, ale nie długie. W myśl zasady, że częściej i chętniej kupujemy to, co zostało nam polecone przez innych, warto zamieścić możliwość dodawania opinii po zakupie.

2. Nawigacja

Sklep internetowy powinien być prosty w obsłudze, intuicyjny. Ważne elementy strony, takie jak menu, wyszukiwarka, lista kategorii, dane kontaktowe, itp. powinny znajdować się w widocznym miejscu. Należy też umożliwić użytkownikom łatwą nawigację między podstronami – powrót do strony głównej, szybkie przejście do koszyka z dowolnej podstrony, czy też zmianę przeglądanej kategorii produktów.

Do sprawnej nawigacji w sklepie internetowym potrzebna jest również sprawna wyszukiwarka. Powinna umożliwiać precyzyjne filtrowanie produktów, zwłaszcza, jeśli w Twoim sklepie będzie znajdować się wiele produktów.

3. Funkcjonalny koszyk i łatwy proces zakupowy

Jednym z najbardziej istotnych elementów sklepu jest koszyk. Jak już wspomnieliśmy, dostęp do niego powinien być możliwy z każdej podstrony serwisu. Jednak, aby jeszcze bardziej ułatwiać życie swoim klientom, dobrze jest wprowadzić możliwość zmiany ilości zakupionych produktów, dodania innych produktów, przerwania zakupów, wyboru opcji wysyłki i płatności. Uproszczenie procesu zakupowego do minimum zmniejszy ryzyko porzucenia koszyka na którymś z etapów zakupów.

Najważniejszy jest klient

Klienci chętniej robią zakupy w miejscu, gdzie mogą liczyć na fachową radę obsługi. Chcą mieć poczucie, że sklep internetowy, w którym robią zakupy, jest w stanie zapewnić im wsparcie na każdym etapie zakupów. Dlatego należy zadbać o widoczność danych kontaktowych do działu obsługi klienta oraz łatwe nawiązywanie kontaktu na linii klient – doradca, np. poprzez zastosowanie live czatów.

Ważne jest także utrzymywanie dobrych relacji z klientami. Dobrym kanałem są w tym przypadku portale społecznościowe, na których klienci często pytają o konkretne produkty/sklepy i wzajemnie je sobie polecają. Monitorując social media i na bieżąco reagując na pojawiające się tam zapytania możesz zdobyć rzeszę lojalnych klientów. A lojalny klient, to klient powracający.