19.06.2018 / E-commerce

7 błędów popełnianych przy tworzeniu opisów w sklepach internetowych

Sprzedaż, niezależnie od branży, nieodłącznie wiąże się z informacją. Jej brak może spowodować, że konsument zrezygnuje z zakupu i pójdzie do konkurencji. Aby temu zapobiec, należy dostarczyć potencjalnemu klientowi wszystkie istotne dla niego informacje w przejrzystej i atrakcyjnej formie. Wiele sklepów nie przykłada dużej wagi do tworzenia opisów produktów, zapominając, że mają one ogromne znaczenie dla zwiększenia widoczności sklepu w sieci i sprzedaży.

Rozbudowany asortyment, atrakcyjne ceny czy liczne promocje w sklepie internetowym nie gwarantują, że statystyki sprzedaży pójdą w górę. Często zdarza się, że sklepy skupiają się na wprowadzaniu nieszablonowych, kreatywnych rozwiązań, pomijając tak podstawowe kwestie jak dostarczenie klientowi pełnej informacji na temat oferowanych produktów. Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek w jaki sposób potencjalni klienci docierają do sklepu? Część z nich trafia tam za pośrednictwem wyszukiwarki. Z jej pomocą znajdują produkt, który ich interesuje i zostają przekierowani na stronę danego sklepu. To jeszcze nie gwarantuje sukcesu w postaci sprzedaży. Wchodząc na stronę sklepu klient oczekuje pełnego zestawu informacji na temat poszukiwanego produktu, a jeśli jej nie otrzyma, bardzo możliwe jest, że opuści sklep i będzie kontynuował swoje poszukiwania u konkurencji.

Content marketing może przynieść sklepom wymierne korzyści, dlatego kwestia dostarczania unikalnych i wartościowych treści nie powinna być marginalizowana przez właścicieli sklepów. Często nie mają oni czasu ani nie dysponują odpowiednimi pracownikami, którzy będą odpowiedzialni za rzetelne przygotowanie treści do opisów produktów. Może to skutkować popełnieniem błędów, których efektem będzie brak widoczności w wynikach wyszukiwania i niski poziom sprzedaży. Oto najczęściej popełniane błędy w tworzeniu opisów produktów, których należy się kategorycznie wystrzegać:

1. Powielanie treści

To bez wątpienia najczęściej powtarzany przez sklepy internetowe błąd. Kopiowanie opisów ze strony producenta lub, co gorsza, ze stron konkurencyjnych sklepów jest niestety powszechną praktyką przedsiębiorstw, które nie chcą tracić czasu i pieniędzy na tworzenie własnych opisów. Zduplikowane treści nie tylko działają zniechęcająco na klientów, którzy widzieli już dany opis w kilku innych sklepach, ale również nie są dobrze postrzegane przez wyszukiwarki, które doceniają i premiują treści unikalne. Są one uznawane za wartościowe i w związku z tym wyświetlane są wyżej w wynikach wyszukiwania.

2. Pominięcie SEO

Tworząc opis produktu często skupiamy się jedynie na kliencie, a zapominamy o tym, że jego treść powinna być także skonstruowana w taki sposób, aby wspomagać pozycjonowanie sklepu. Brak słów kluczowych oraz unikalnych treści w witrynie z pewnością nie przełoży się na wysokie pozycje sklepu w wyszukiwarce.

3. Brak wypracowanego schematu tworzenia opisu

Stworzenie na samym początku wzorca opisu znacznie ułatwia dalszą pracę osobie odpowiedzialnej za dostarczanie treści do sklepu, a klientowi poruszanie się pomiędzy poszczególnymi produktami i odnajdywanie najistotniejszych informacji. Opisy tworzone według ustalonego schematu skracają czas poświęcony na ich czytanie, wprowadzają ład i estetykę do karty produktu. Brak schematu skutkuje chaosem panującym w opisach, trudnościami w szybkim zlokalizowaniu najistotniejszych informacji, a w konsekwencji również w ogólnym odbiorze treści, który przekłada się na negatywne opinie wśród klientów.

4. Brak podkreślenia najważniejszych cech produktu i korzyści

Wielu właścicieli sklepów internetowych uważa, że zamieszczenie specyfikacji technicznej jest równoznaczne z przygotowaniem opisu produktu, a wklejenie informacji skopiowanych od producenta załatwia sprawę opisu. Nic bardziej mylnego. Oczywiście parametry produktów są ważne, ale zamieszczeniem jedynie takich informacji nie zachęcimy potencjalnego klienta do zakupu. Zamiast nudnego wyliczania szczegółowych i często niezrozumiałych parametrów produktu, należy skupić się na ukazaniu kilku najistotniejszych cech danego produktu w kontekście konkretnych korzyści, jakie niesie ze sobą jego posiadanie. Pisanie językiem korzyści pobudza emocje klienta i oddziałuje na niego ze znacznie większą siłą niż suche dane dotyczące parametrów albo nazbyt ogólnikowe zachwalanie produktu.

5. Opisy tworzone bezosobowo

Skuteczny opis to taki, którego treść zawiera bezpośrednie zwroty do klienta. Opisy mówiące formalnym, bezosobowym językiem tworzą pewnego rodzaju dystans między sklepem, a klientem. Bezpośrednie zwroty stosowane w opisach, niwelują ten dystans, sprawiając, że klient czuje się w pewien sposób wyróżniony. Czytając opis identyfikuje się z przedstawioną w nim sytuacją i z pewnością szybciej przekona się do kupna oferowanego produktu. Opis niezawierający bezpośrednich zwrotów do klienta jest trudniejszy w odbiorze i ma mniejszą moc zachęcania do kupna.

6. Brak formatowania

Poprawnie stworzony opis produktu to nie tylko jego treść, ale także wygląd, o którym często się zapomina. Jednolity blok tekstu, bez żadnych wyszczególnionych punktów, pogrubienia najistotniejszych elementów tekstu czy bez ciekawego, wprowadzającego leadu, męczy oczy i źle czyta. Zniechęcony takim widokiem klient opuści stronę zanim dobrnie do końca opisu.

7. Brak opisu

Kopiowanie opisów szkodzi, ale ich brak również. Karta produktowa bez opisu produktu nie wygląda zachęcająco. Klient nieusatysfakcjonowany brakiem informacji zacznie ich szukać u konkurencji i nie ma co się łudzić, że wróci do nas aby kupić dany produkt. Brak opisów produktów pozwala wątpić w profesjonalizm i rzetelność sklepu, a to z całą pewnością nie wpływa pozytywnie na wizerunek sklepu.

Unikalne opisy produktów wspierają pozycjonowanie, budowanie świadomości marki i wyróżniają sklep na tle konkurencji. Zamieszczanie ich wspomaga sprzedaż w sklepie internetowym, jednak warto mieć na uwadze, że opisy spełnią swoją funkcję jedynie wtedy, kiedy będą podparte równie istotnymi elementami takimi jak dobrej jakości zdjęcia czy filmiki przedstawiające sposób użytkowania produktu.