Dodano 04 marca 2019 w kategorii: Technologie internetowe

Design thinking – 5 etapów tworzenia innowacyjnych rozwiązań

Design thinking jest coraz częściej spotykanym pojęciem. Ale nie tylko graficy mogą się nim posługiwać. Ta metoda „myślenia projektowego” przyda się w pracy każdego, kto ma do czynienia z projektowaniem, a także może posłużyć do znalezienia kreatywnego rozwiązania dla problemów w biznesie.

Termin „design thinking” został zapoczątkowany przez właściciela agencji IDEO Tima Browna już w latach 90. Jest to metoda kreatywnego myślenia, która koncentruje się na rozwiązywaniu problemów nieszablonowymi sposobami. Początkowo myślenie projektowe było używane dla wzornictwa oraz projektowania przedmiotów i produktów codziennego użytku. Aktualnie design thinking znajduje swoje zastosowanie w modelowaniu biznesów oraz projektowaniu stron internetowych.

Myślenie projektowe składa się z kilku etapów. Zakończenie jednego etapu warunkuje pojawienie się kolejnego. Chociaż zakłada się kolejność w etapach design thinking, proces tej metody może być też nieliniowy, umożliwiając powrót do różnych etapów dla doskonalenia rozwiązania.

Etap 1: Empatia

Celem designera jest wcielenie się w rolę użytkownika, bazowanie na głębokim zrozumieniu oraz poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań dla postawionych problemów. Nie możemy ograniczyć się do myślenia, że wszystko musi być ergonomiczne. W myśleniu projektowym chodzi o to, aby zadać sobie pytanie, w jaki sposób i dlaczego ludzie wykonują różne rzeczy oraz jakie są ich fizyczne i emocjonalne potrzeby.

Dopasowanie grupy fokusowej oraz przeprowadzenie ankiet pozwala na odnalezienie problemu i możliwości stopniowego ulepszania produktu. Jednak nie otwiera to drzwi do szerszego rozpoznania problemu.
Ważne jest to, żeby projektant nie bał się niecodziennych rozwiązań. Bycie wizjonerem, tak jak Walt Disney, Henry Ford, Steve Jobs czy Elon Musk jest bardzo pożądane. Nie bójmy się zadawać pytania "Co by było gdyby...".

W myśleniu projektowym dużą rolę odgrywa praca zespołowa. Im bardziej zróżnicowani członkowie zespołu (tj. ludzie z różnych branż), tym więcej istotnych informacji można uzyskać od użytkownika, ponieważ nie ograniczamy się do myślenia w jednym kierunku.

Etap 2: Definiowanie problemu

Kiedy mamy już przeprowadzony wywiad z użytkownikiem i posiadamy konkretne odpowiedzi na zadane wcześniej pytania możemy zastanowić się nad sednem problemu. Zdefiniowanie problemu umożliwia dopasowanie określonej grupy docelowej.

Etap 3: Generowanie pomysłów

W generowaniu pomysłów najbardziej popularną metodą jest tak zwana burza mózgów, jednak myślenie projektowe nie wyklucza innych metod kreacji rozwiązań. Aby stworzyć atmosferę przyjazną kreowaniu nowych pomysłów można zastosować bodystorming, tzn. przełamanie wszelkich barier oraz wyjście poza strefę swojego komfortu. Podczas generowania pomysłów ważne jest myślenie nieszablonowe czasami wręcz abstrakcyjne i niecodzienne. Pomysł, który na pierwszy rzut oka wydaje się zbyt przesadzony, często okazuje się być tym najlepszym.

Etap 4: Prototypowanie

Prototypowanie jest istotnym elementem w procesie design thinking. Przekształcenie wybranego pomysłu w "gotowy produkt" umożliwia zebranie opinii i uwag, które pomogą w późniejszych procesach udoskonalania produktu. Prototypy nie wymagają inwestycji ogromnych pieniędzy lub wysiłku. Czasem także posiadają minimalne funkcjonalności, ponieważ w tworzeniu prototypu chodzi tylko o przedstawienie koncepcji użytkownikowi końcowemu.

Etap 5: Testowanie

Podczas testowania obecny jest użytkownik, który wyraża swoją opinię na temat naszego prototypu. Opowiada co mu się podoba, a co nie, oraz jakie towarzyszą temu emocje. Udziela odpowiedzi również na pytanie, czy dany produkt jest rozwiązaniem jego problemu. Jeżeli produkt nie spełnia oczekiwań, designer powraca do jednego ze wcześniejszych etapów. Jeśli produkt zostanie pozytywnie odebrany przez użytkownika to kolejnym etapem jest wdrażanie pomysłu "w życie".

Design thinking jest uniwersalną metodą, która przyda się nie tylko w projektowaniu produktów, ale także w rozwiązaniu jakichkolwiek problemów. Proces poszukiwania rozwiązań jest elastyczny, pozwalający na zmiany na różnych etapach oraz na zaangażowanie osób spoza branży. Wszystko to pozwala na niekonwencjonalne spojrzenie na problemy i projektowanie, umożliwiając na znalezienie innowacyjnych i nieszablonowych rozwiązań.

 

Autor: Katarzyna Urban, graphic designer