Skąd czerpać inspiracje do artykułów na firmowego bloga?

By 24 sierpnia 2017 Content Marketing No Comments

Skąd czerpać inspiracje do artykułów na firmowego bloga

Regularne dostarczanie atrakcyjnych dla czytelnika treści  jest nieodzownym elementem marketingu internetowego. Jednak każdy, kto tworzy artykuły na blogi dochodzi po pewnym czasie do momentu, w którym znalezienie dobrego tematu sprawia nie lada trudność. Posiłkując się jedynie swoją wyobraźnią, szybko możemy wyczerpać zasób tematów, dlatego warto skorzystać z podpowiedzi, które znajdziemy w Internecie.

Aby grono czytelników firmowego bloga stale się zwiększało, należy dostarczać im regularnie atrakcyjne i wartościowe treści, które dadzą odpowiedzi na nurtujące ich pytania oraz podsuną praktyczne rozwiązanie ich problemów. Jednak wymyślanie nowych tematów jest trudnym i czasochłonnym procesem. Zwłaszcza kiedy prowadzimy bloga już na tyle długo, że mamy wrażenie, iż wszystkie ciekawe tematy zostały wyczerpane i pojawia się tzw. blokada pisarska, czyli brak natchnienia do tworzenia kolejnych treści. Aby nie narazić bloga na spadek liczby odwiedzin, musimy regularnie publikować treści, dlatego kiedy goni nas czas, a w głowie mamy pustkę, warto poszperać w Internecie w poszukiwaniu natchnienia.

Skąd można pozyskać nowe pomysły na treści, które zaspokoją apetyt naszych odbiorców? Prezentujemy Wam pięć niezawodnych źródeł inspiracji:

Źródła inspiracji do artykułów na bloga

1. Fani i klienci

Opinie i pytania, które klienci przesyłają poprzez formularze kontaktowe, w mailach czy komentarzach w mediach społecznościowych stanowią cenne źródło wskazówek, które będą przydatne podczas tworzenia treści na bloga. Warto wobec tego poświęcić chwilę na dokładne zapoznanie się z problemami lub sugestiami naszych odbiorców i wydobyć spośród nich te, które najczęściej się powtarzają. Jeśli od kilkunastu osób otrzymujemy to samo pytanie, to znak, że dany problem jest dla nich ważny, a nasza strona nie daje im odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Czasem może się okazać, że to co dla nas jest albo oczywiste, albo za mało atrakcyjne aby o tym pisać, interesuje naszych klientów i fanów obserwujących nas w mediach społecznościowych. Warto więc wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom, wsłuchać się w ich głos i dać im to, czego oczekują.

2. Grupy w portalach społecznościowych

Dołączenie na Facebooku do grup związanych z naszą branżą może przynieść wiele korzyści. Stale toczą się tam żywe dyskusje na tematy, które mogą nam dostarczyć cennej wiedzy i wskazówek odnośnie tego, co aktualnie cieszy się zainteresowaniem osób mieszczących się w naszej grupie docelowej. Warto śledzić co w nich się dzieje, aby dowiedzieć się jakie zagadnienia są istotne dla naszej grupy docelowej i wywołują najwięcej reakcji. Wystarczy poświęcić kilka minut dziennie na przeglądnięcie najpopularniejszych wątków aby zapewnić sobie praktycznie niewyczerpane źródło pomysłów na ciekawe tematy.

3. Tematyczne fora internetowe

Fora stricte poświęcone danej branży są (podobnie jak grupy na Facebooku) miejscem, w którym osoby związane z daną branżą zadają pytania, dzielą się swoimi przemyśleniami i wymieniają się wiedzą. Bardzo łatwo można sprawdzić, które tematy są najpopularniejsze, pod którymi pytaniami użytkownicy żywo dyskutują, a które zagadnienia nie wzbudzają szczególnego zainteresowania forumowiczów.

4. Strony i fanpage innych firm z branży

W każdej branży funkcjonują osoby, bądź firmy, które uznawane są za autorytet. Warto od czasu do czasu podejrzeć, co aktualnie leży w polu ich zainteresowań, o czym piszą, a także o co pytają ich fani w social mediach. Śledzenie aktywności na profilach społecznościowych lub zapisanie się do newsletterów na stronach innych firm bądź osób związanych z naszą branżą, pozwoli nam na łatwe selekcjonowanie wartościowych treści i będzie cennym źródłem inspiracji. Oczywiście nie namawiamy do powielania tematów. Warto wesprzeć się czyimś doświadczeniem i wiedzą, ale należy także dodać też coś od siebie. Spostrzeżenia wynikające z własnych doświadczeń oraz przemyśleń, a także nieco inny punkt widzenia, mogą być doskonałym uzupełnieniem tego, co ktoś inny miał do powiedzenia przed nami.

5. Narzędzia analityczne

Google Analytics to najpopularniejsze narzędzie analityczne, które może dać nam szereg cennych informacji na temat treści cieszących się na naszej stronie największą popularnością. Analiza danych z Google Analytics jest użyteczna i pomaga w podejmowaniu decyzji odnośnie wyboru tematów. Korzystając z tego narzędzia możemy z łatwością zidentyfikować artykuły, które uzyskały najwięcej wyświetleń oraz miały najdłuższy czas spędzony na stronie. To dla nas jasny komunikat mówiący o tym, co najbardziej zainteresowało naszych czytelników w analizowanym okresie. Warto także śledzić statystyki z mediów społecznościowych. Z łatwością zidentyfikujemy, które posty cieszyły się największą ilością komentarzy i reakcji użytkowników. Można wówczas zastosować recykling, czyli odświeżyć temat, który wzbudzał największe zainteresowanie. Wiele tematów poruszanych na blogach z czasem traci na aktualności, warto więc czasem je „odkurzyć”, dodając spostrzeżenia, które nabyliśmy już po publikacji danego artykułu.