Znaczenie opinii klientów w sklepie internetowym

By 8 sierpnia 2017 E-commerce No Comments

Większość klientów e-sklepów przed dokonaniem zakupu sprawdza opinie innych konsumentów. Warto zatem dać swoim klientom możliwość wystawiania opinii po dokonaniu zakupu na stronie produktu. Pozwala to uniknąć rozczarowań, zmniejsza ilość składanych reklamacji oraz wpływa na wzrost sprzedaży.

Opinie klientów w sklepie internetowym są niezwykle istotnym elementem, który wpływa na kształtowanie wizerunku sklepu i budowanie zaufania konsumentów. Pozytywne komentarze wspomagają proces podejmowania decyzji wśród potencjalnych klientów.  Aż 90% z nich deklaruje, że opinie innych mają wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe. Nie warto bagatelizować tego faktu. Ponadto recenzje zamieszczane przez klientów pełnią rolę pewnego rodzaju gwarancji, że oferowane przez sklep produkty są dobrej jakości, co może skutecznie przekonać niezdecydowanych i wpłynąć na wzrost sprzedaży. Warto również dodać, że opinie klientów stanowią unikalny content, który wpływa na poprawę widoczności strony w wyszukiwarkach.

Opinie innych użytkowników

Daj możliwość wystawiania komentarzy

Jeśli posiadasz sklep internetowy i zastanawiasz się nad sensem dodania do niego wtyczki umożliwiającej komentowanie zakupionych przedmiotów, zrób to jak najszybciej, a z pewnością po pewnym czasie zauważysz korzyści płynące z posiadania opinii w sklepie. Konstruktywne oceny klientów są niezwykle wartościowe zarówno dla innych konsumentów, jak i dla samego sklepu. Ludzie podejmując decyzje zakupowe bardzo chętnie posiłkują się opinią innych.  Ci niezdecydowani są o wiele bardziej skłonni kupić dany produkt, jeśli wiedzą, że inni go nabyli i są zadowoleni z zakupu. Mało tego, czasem pozytywna rekomendacja jest w stanie wzbudzić w innej osobie chęć kupna przedmiotu, którego wcześniej kompletnie nie brał pod uwagę. Większość z nas przed zakupem sprzętu elektronicznego bądź nowego kosmetyku przeszukuje fora internetowe aby poznać opinie osób, które już te przedmioty posiadają. Jednak poszukiwanie opinii w sieci jest czasochłonne, dlatego warto umożliwić użytkownikom sklepu wystawienie komentarza bezpośrednio pod produktem w sklepie, aby potencjalni klienci mogli z łatwością poznać opinie tych, którzy już dokonali zakupu.

Opinie klientów są źródłem wiedzy

Nawet jeśli sklep posiada szczegółowe opisy produktów, zawsze mogą pojawić się pytania, na które opis nie daje klientom odpowiedzi. Jeśli zatem klientowi zależy na zakupie produktu w konkretnym sklepie, kontaktuje się z działem obsługi klienta w celu rozwiania swoich wątpliwości. Jednak pracownicy sklepów internetowych, które mają w asortymencie tysiące produktów, nie zawsze są w stanie udzielić szczegółowych odpowiedzi na wszystkie pytania klientów. Szczególnie na początku działalności, kiedy sklep nie zna jeszcze opinii swoich klientów na temat sprzedanych towarów. I tu niezbędna jest funkcja pozwalająca użytkownikom na wystawienie opinii o zakupionym towarze. Osoba, która przetestowała dany produkt wyrobiła sobie już o nim własne zdanie i z pewnością może powiedzieć na jego temat znacznie więcej niż pracownik sklepu internetowego. Opinie klientów są doskonałym źródłem wiedzy dla samego sklepu. Dzięki temu pracownicy działu obsługi klienta zdobywają o produktach cenne informacje, których próżno szukać w specyfikacji producenta. Zbierając opinie i posiadając praktyczną wiedzę o produktach, pracownicy sklepów internetowych mogą udzielać rzeczowych odpowiedzi na większość pytań kupujących. Ponadto dzięki pozytywnym opiniom wiedzą, które produkty warto promować i zadbać o to, by nie zabrakło ich w magazynie. Z kolei negatywne komentarze ułatwiają podjęcie decyzji o wycofaniu danego produktu ze sprzedaży.

Zmotywuj do wystawiania recenzji

Wiemy już, że warto zachęcać klientów sklepu internetowego do wystawiania opinii na temat zakupionych produktów. Warto w związku z tym maksymalnie ułatwić im sposób ich dodawania. Aby skutecznie zmobilizować użytkowników do pozostawienia opinii na stronie kupionego produktu, trzeba ich o to po prostu poprosić. Kilka dni po wysłaniu zamówienia do klienta prześlij mu maila z podziękowaniem za dokonanie zakupu. Zapytaj, czy jest zadowolony z produktu i poproś aby swoją opinią podzielił się z innymi użytkownikami sklepu. W mailu koniecznie zamieść link do formularza opinii. Pamiętaj, że powinien on być skonstruowany w taki sposób, aby przy jak najmniejszej ilości pól do wypełnienia możliwe było uzyskanie jak najbardziej wyczerpujących informacji. Im krótszy formularz i mniej czasu potrzebnego na jego wypełnienie, tym chętniej klient podzieli się swoimi wrażeniami na temat dokonanego zakupu. Oczywiście nie zapomnij o bonusie za opinię. Może być to np. jednorazowy rabat na zakupy. Zadowolony z zakupu klient wiedząc, że może liczyć na zniżkę z pewnością niebawem wróci do sklepu.

Moderuj komentarze

Warto zadbać o to, aby przed pojawieniem się komentarza na stronie mógł on być zaakceptowany przez administratora strony sklepu. Nie chodzi tu o odrzucanie negatywnych komentarzy. One także są potrzebne, oczywiście pod warunkiem, że zawierają wartościowe informacje i są pozbawione wulgaryzmów. Wiadomo, że dany produkt nie spełni oczekiwań wszystkich klientów, a umożliwienie im wyrażenia swojej opinii, nawet tej negatywnej sprawia, że sklep jest wiarygodny w oczach klientów. Moderacja przydaje się po to, aby wyeliminować komentarze, które nie mają żadnej wartości merytorycznej. Lakoniczne wypowiedzi typu „Ok” lub „Spoko” z pewnością nie przekonają niezdecydowanych klientów w takim stopniu jak rzeczowa i wyczerpująca opinia, dlatego warto selekcjonować opinie, które pojawią się na stronie.