21.06.2018 / Marketing internetowy

Po co firmie profil na Facebooku?

Posiadanie firmowego profilu na Facebooku w czasach rosnącego znaczenia mediów społecznościowych jest już nieodzowne. Jednak założenie fanpage’a to dopiero pierwszy krok na długiej drodze do sukcesu, a powodzenie działań na tej platformie uzależnione jest od branży w jakiej funkcjonuje dana firma, kreatywności i systematyczności.

Prawdopodobnie każdy w swoim życiu zetknął się z powiedzeniem „jeśli nie ma cię na Facebooku, to nie istniejesz”. Czy sprawdza się to w przypadku firm? Przedsiębiorstwa, które dopiero wchodzą na rynek prędzej czy później podejmują się analizy sensu swojej obecności na Facebooku i zastanawiają się, jakie działania na tej platformie warto włączyć do strategii rozwoju firmy. Należy wówczas zastanowić się czy Facebook jest odpowiednim sposobem promocji dla danej marki. Użytkownicy tej platformy nastawieni są przede wszystkim na szukanie rozrywki oraz informacji o produktach, które lubią, i z którymi się utożsamiają. W związku z tym większe szanse na zdobycie szerokiego grona fanów mają firmy, które oferują produkty (np. kosmetyki) lub usługi (np. fitness), na które jest stałe zapotrzebowanie. Prowadzenie fanpage’a może wspomóc budowanie pozytywnego wizerunku, pozyskiwanie nowych fanów oraz zwiększenie sprzedaży pod warunkiem, że działania będą prowadzone konsekwentnie i długofalowo, a ich efekty będą systematycznie monitorowane.

Czy moi klienci są obecni na Facebooku?

To pierwsze i podstawowe pytanie, jakie należy sobie zadać przed założeniem firmowego fanpage’a. Liczba użytkowników Facebooka wynosi obecnie około 1,87 mld osób na całym świecie i stale rośnie, dlatego z pewnością znajdą się wśród nich osoby zainteresowane produktami lub usługami Twojej firmy, ale weź pod uwagę zróżnicowanie wiekowe użytkowników tej platformy. Facebook w znacznej mierze jest opanowany przez osoby młode, dlatego firmy, z którymi ci użytkownicy się utożsamiają, mogą liczyć na większą popularność niż te, których produkty lub usługi skierowane są do seniorów, znacznie rzadziej korzystających z social mediów. Jednak Facebook daje praktycznie nieograniczony dostęp do klientów, więc jeśli Twoja grupa docelowa ma swoją reprezentację na Facebooku, warto zaistnieć na tym portalu. Będąc bliżej swoich obecnych i potencjalnych klientów zwiększysz swoją przewagę nad konkurencją. Jeśli nie jesteś pewien, czy Facebook jest dobrym sposobem na promocję Twojego biznesu, pomóc Ci może profesjonalna agencja marketingowa, która przygotuje dla Ciebie szczegółową analizę popartą danymi liczbowymi i przedstawi realne korzyści, jakie może odnieść Twoja firma dzięki obecności na Facebooku.

Jakie są korzyści dla firmy?

Obecność na Facebooku niesie dla firmy szereg korzyści. Najistotniejszą jest możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców, do których trafienie tradycyjnymi kanałami offline prawdopodobnie byłoby niemożliwe. Facebook ułatwia firmie kreowanie swojego wizerunku i zaistnienie w świadomości fanów. Ponadto jest także doskonałym narzędziem do nawiązywania bezpośredniej interakcji z klientami. W tym przypadku social media biją na głowę inne formy reklamy, ponieważ dają możliwość łatwej, wygodnej, a co najważniejsze, dwustronnej komunikacji na linii klient – firma. Na Facebooku fani mogą liczyć praktycznie na natychmiastową odpowiedź na ich pytanie czy sugestię, więc social media są popularniejszym sposobem nawiązania kontaktu z firmą niż tradycyjne formularze kontaktowe czy e-maile. Szybkie reagowanie na pytania oraz prowadzenie komunikacji językiem dostosowanym do grupy docelowej podnosi zaufanie konsumentów do marki oraz wzmacnia więź między nimi a marką. Wchodząc  w interakcje z fanami, można poznać ich potrzeby oraz dostosować swoją ofertę do ich oczekiwań, co przekłada się na wzrost sprzedaży produktów bądź usług firmy. Facebook daje ogromne możliwości pod względem kreowania przekazu reklamowego i precyzyjnego kierowania go do konkretnej grupy docelowej. Dzięki targetowaniu kampanii reklamowych można stworzyć atrakcyjny przekaz skierowany wprost do naszych klientów bez znacznego uszczerbku na budżecie.

Kto powinien opiekować się firmowym profilem?

Tylko systematyczne dostarczanie atrakcyjnego i profesjonalnego kontentu może zapewnić sukces prowadzonych działań. Przygotowanie postów wbrew pozorom zajmuje sporo czasu, a niektóre firmy nie dysponują wystarczającą ilością czasu na takie działania, bądź nie posiadają w swoich szeregach kompetentnych do tego osób. Sprawne i efektywne prowadzenie działań na Facebooku wymaga wiedzy i doświadczenia, które ciężko zdobyć w kilka dni bądź tygodni. Zamiast traktować swój fanpage jak królika doświadczalnego i narażać się na gafy, które mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy, warto powierzyć prowadzenie firmowego profilu agencji specjalizującej się w mediach społecznościowych. Dzięki temu można mieć pewność, że profilem opiekują się profesjonaliści, którzy dysponują sprawdzonymi rozwiązaniami i wiedzą jak je wdrożyć aby przynieść firmie realne korzyści. Praca nad przygotowaniem profesjonalnego posta wymaga zaangażowania grafika, copywritera oraz marketera, a to mamy zapewnione powierzając swój fanpage agencji. Firmy zajmujące się profesjonalnym prowadzeniem profili firmowych posiadają dostęp do narzędzi analitycznych i praktyczne umiejętności w zakresie posługiwania się nimi. W ten sposób mogą monitorować i optymalizować działania oraz proponować takie rozwiązania, które przyniosą pożądane efekty.