Seria Product Design 01 - Początek współpracy

Współpraca z klientem przy projektowaniu produktu jest procesem skomplikowanym ale przy odpowiedniej organizacji pracy oraz sprecyzowanym planie działania może okazać się przyjemna i bezstresowa dla obu stron.

Niezależnie czy czytasz to jako klient, projektant, programista czy entuzjasta branży IT - znajdziesz tutaj trochę informacji i ogólnego poglądu na to jak przebiega taka współpraca oraz jak bardzo istotnym elementem dobrego produktu cyfrowego jest jego początkowa, projektowa faza.


Tworzona seria będzie podzielona chronologicznie na części składowe owego procesu, tak jak dzieje się to w rzeczywistości. Artykuły będą niewielkich rozmiarów oraz będą zawierać skondensowaną wiedzę przedstawiającą obrazowo czego można się spodziewać, podejmując się realizacji swojego pomysłu z pomocą softwarehouse-u.


Produkt Design - czym jest i dlaczego go potrzebujesz.

Proces projektowania produktu (product design) to kompleksowy i wieloetapowy proces, który obejmuje tworzenie, rozwijanie i doskonalenie produktu od jego koncepcji do finalnej realizacji. Kluczowym celem tego procesu jest stworzenie produktu cyfrowego, który spełnia określone potrzeby i oczekiwania klientów.


A teraz trochę luźniej i od razu z przykładami: Załóżmy, że chcesz stworzyć rzeczony produkt cyfrowy np. system zarządzania dla Twojej firmy (CRM). Jako właściciel, doskonale rozumiesz jak działa firma, jej procesy, ludzie, maszyny, logistyka i cała reszta. My jako softwarehouse wiemy jak projektować i budować systemy informatyczne tak, aby działały sprawnie na wyznaczonych urządzeniach i spełniały wszelkie wymogi technologiczne oraz użytkowe. Żadna ze stron sama nie będzie w stanie stworzyć tego rozwiązania w pojedynkę mimo tego, że może się to wydawać wykonalne skoro np. masz znajomego programistę a my już kiedyś tworzyliśmy "podobny" system i jakoś to będzie... Niestety w większości przypadków nie będzie.


W tym właśnie momencie na scenę wchodzi tytułowy Produkt Design. Jest to proces łączący wielu interesariuszy oraz gałęzi zarówno po stronie klienta jak i softwarehouse-u. Osobą scalającą światy: Biznesu (właściciel firmy), Użyteczności (Pracownicy firmy), Zespołu developerskiego (programiści, graficy, projekt manager) jest Produkt Designer.


Elementy procesu Projektowania produktu:

Przedstawiony proces jest to przykładowy i zazwyczaj zakładany przez nas schemat wydarzeń. Każdy tworzony produkt wymaga innego podejścia, ale pewne elementy powtarzają się zawsze. Poszczególne punkty będą rozpisywane w kolejnych artykułach. Pierwsza faza czyli Produkt Discovery, jest częścią procesu ale też usługą samą w sobie. Oznacza to, że po przeprowadzeniu tego etapu, otrzymujesz wiedzę, odpowiedzi na pytania oraz zdefiniowaną wizję produktu, która jest dodatkowo spisana w formie schematów i dokumentu. Zestaw tych informacji możemy wykorzystać wspólnie, kontynuując tworzenie produktu  ale również możesz zdecydować się na współpracę z innym podmiotem w oparciu o to, co wypracowaliśmy podczas Product Discovery. Nikogo nie zatrzymujemy na siłę, natomiast 90% klientów kontynuuje z nami współpracę. Pozostałe 10% zderzyło się z realną wyceną swojego pomysłu i nie zdecydowało się na kontynuację.



1. Product Discovery

  • Scoping Session (spotkanie z klientem w celu bardzo ogólnego omówienia wizji projektu)

  • Analiza zebranych informacji i przygotowanie planu warsztatów

  • Warsztaty z klientem (ilość oraz długość zależy od wielkości produktu)

  • Zdefiniowanie wizji

  • Wstępna architektura informacji (Mapa budowanego rozwiązania)

  • Ścieżki użytkowników (Podstawowe schematy, po których z założenia będą poruszać się użytkownicy produktu)

  • Dokument SRS - Software Requirements Specification (Dokument, w którym znajdują się ustrukturyzowane informacje na temat produktu i jego funkcjonalności)

  • Estymacja kosztów prac


2. Product Definition

  • Ostateczna architektura informacji

  • Klikalne makiety User Experience

  • Sesja spotkań i ewentualnych zmian na makietach


3. Product Delivery

  • Moodboard (Analiza oraz przygotowanie wizji na graficzny styl całego produktu)

  • Szczegółowe makiety User Interface (Ostateczne widoki graficzne modułów i podstron)

  • Design system (System elementów graficznych wykorzystywanych w  produkcie)

  • Mobile User Interface

W kolejnych artykułach rozpoczniemy dokładny opis poszczególnych elementów.


Dzięki za Twój czas, wpadnij do nas ponownie.

Najnowszy e-book

Powstanie strony internetowej Bitwa pod Komarowem

Baza wiedzy
Nie czekaj. Zróbmy coś razem.

Darmowa konsultacja