Seria Product Design 03 - Analiza zebranych informacji i przygotowanie warsztatów

Analiza zebranych informacji

Zebrane podczas sesji scopingowej informacje, układane są w bloki/struktury, które ułatwiają osobie analizującej zobrazowanie całego produktu. Składają się z różnych elementów, które były poruszane podczas pierwszych rozmów. Mogą być to np.

  • Podstawowe procesy w firmie

  • Informacje o celu produktu, który klient zakłada

  • Wstępna architektura informacji

  • Zakres produktu oraz podział na jego elementu kluczowe np. Strona www + CMS + CRM + Panel logowania klienta

  • Informacje o firmie

  • Rodzaje użytkowników

  • I wiele więcej


Posiadając już informacje pogrupowane w ten sposób, możemy rozpocząć przygotowania do planowania prac warsztatowych. W zależności od tego jak duży jest wstępnie zakładany zakres funkcjonalny projektu, próbujemy oszacować czas potrzebny na zrealizowanie warsztatów, na których zdążymy wspólnie z klientem, przedyskutować dokładnie wszelkie moduły, funkcjonalności oraz ścieżki użytkowników. Jest to zadanie o tyle trudne, że tak naprawdę prawda okazuje się często inna i warsztaty mogą trwać trochę krócej lub trochę dłużej. Wpływa na to masę czynników takich jak:

  • Poziom przygotowania się zespołu klienta

  • Poziom wiedzy technicznej zespołu klienta

  • Płynność zbierania informacji od zespołu klienta

  • Ilość osób biorących udział w warsztatach

  • Ilość nie ujawnianych poprzednio funkcjonalności

  • I wiele więcej


Przygotowanie warsztatów to nie tylko planowanie tematów do omówienia w określonym czasie ale też chronologia wydarzeń w procesach firmy, które warto omawiać zawsze od np. złożenia oferty kontrahentom klienta, przez obsługę zamówienia, produkcję oraz dostarczenie.


Ostatnim punktem w tym etapie jest utworzenie pliku warsztatowego, na którym będziemy wspólnie pracować. Plik tej jest to graficzna reprezentacja planowanych modułów, ścieżek użytkownika czy rozpiski funkcjonalności danych elementów produktu. Całość wykonujemy w programie Figma Jam, który jest stworzony do tego typu zadań. Jako, że praca zdalna aktualnie jest nie rozłączną częścią świata IT, bywa tak, że przeprowadzamy z klientem warsztaty online. Figma Jam pozwala nam na kolaboracje wychodzącą daleko po za jedynie udostępnianie ekranu. W czasie rzeczywistym jesteśmy w stanie wpływać na informacje zebrane w pliku i wymieniać się spostrzeżeniami.






Plik warsztatowy zazwyczaj zawiera moduły informacyjne takie jak:

  • Wstępna architektura informacji

  • Zestaw pytań, sugestii lub linków do stron benchmarkowych

  • Podział na główne części/sektory produktu w którym są zawierane odpowiednie modułu

  • Ścieżki użytkowników

  • Procesy wewnętrzne firmy oraz jak łączą się one z zewnętrznymi podmiotami

  • Główne połączenia pomiędzy sektorami w produkcie jak i oprogramowaniem zewnętrznym

  • Bloki tekstowe opisujące poszczególne widoki/moduły produktu

  • Miejsce na brainstorming, który składa się z kolorowych karteczek z pomysłami, które są następnie kategoryzowane po priorytetach

  • Wstępny opis ról/użytkowników w systemie

  • Persony użytkowników (jeśli produkt tego wymaga)

  • Agenda spotkania, która trafia do klienta przed warsztatami


W ten sposób opracowane informacje będą służyć nam na warsztatach. Plik ten będzie ciągle się zmieniać aby ostatecznie przybrać pełną formę, swego rodzaju mapy produktu. Poszczególne elementy będą wyciągane następnie do dokumentów służących wdrożeniu naszego świeżo odkrytego produktu. Następnym razem, widzimy się na warsztatach!


Dzięki za Twój czas, wpadnij do nas ponownie.

Najnowszy e-book

Powstanie strony internetowej Bitwa pod Komarowem

Baza wiedzy
Nie czekaj. Zróbmy coś razem.

Darmowa konsultacja