Jak technologia zmienia ecommerce?

Wpływ technologii na e-commerce jest silniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Technologia pomaga firmom docierać do potencjalnych klientów na całym świecie i zapewniać najlepsze możliwe usługi. Prowadzenie biznesu w Internecie zawsze było wyzwaniem, jednak teraz rozpoczęcie i zarządzanie jest dużo łatwiejsze dzięki technologii.

Pierwszy system do zakupów internetowych został stworzony w 1979 roku przez brytyjskiego przedsiębiorcę Michaela Aldricha. Dwa lata później Thomson Holidays UK (obecnie TUI UK) zainstalował pierwszy system do zakupów internetowych B2B, który zapoczątkował rozwój e-commerce.

Od wynalezienia e-commerce minęły już cztery dekady. Ewolucja technologii pozwoliła ukształtować e-commerce, aby lepiej pasował do ciągle zmieniającego się rynku i potrzeb klientów. W dzisiejszych czasach technologia daje możliwość znalezienia przez użytkowników tego czego chcą w łatwy i o wiele szybszy sposób niż kiedykolwiek wcześniej. Wraz z postępem technologii rozwija się także e-commerce.

Aplikacje mobilne

Wielu użytkowników sprawdza produkt online przed dokonaniem zakupu. Najczęściej używają do tego swoich telefonów. Z racji tego mnóstwo firm decyduje się na dostosowanie swoich stron i sklepów internetowych do mniejszych ekranów. Wersja mobilna nie jest jednak jedyną opcją. Oprócz tego firmy mogą stworzyć aplikacje, które umożliwiają użytkownikom przeglądanie produktów, ich zakup, wystawianie recenzji, zbieranie punktów itp. Aplikacje mobilne pomagają budować silniejsze relacje z klientami, ponieważ zapewniają wygodę i lepsze wrażenia. Poza tym, aplikacja mobilna sprawia, że użytkownicy częściej widzą logo i nazwę marki ze względu na widoczność ikony aplikacji.

Rzeczywistość rozszerzona

Największym minusem e-commerce jest brak możliwości fizycznego sprawdzenia produktu. Jest to bardzo ważne szczególnie w branżach, w których klienci wybierają produkt na podstawie jego wyglądu. Aplikacje rzeczywistości rozszerzonej (z angl. Augmented Reality, AR) pozwalają użytkownikom „umieszczać” produkty w rzeczywistości za pomocą kamery telefonu, aby zobaczyć, jak naprawdę będą wyglądać. Aplikacje zawierają wysokiej jakości renderingi produktu, aby zapewnić klientom najbardziej realistyczne wrażenia.

Możliwość „zobaczenia” produktu bez konieczności odwiedzania sklepu stacjonarnego eliminuje jedną z największych obaw klientów podczas zakupów online i wzmacnia relacje między marką a jej konsumentami. Poza tym po użyciu aplikacji AR użytkownicy są bardziej pewni swojej decyzji o zakupie.

Personalizacja

Obecnie większość firm korzysta z oprogramowania, które gromadzi dane użytkowników za pomocą plików cookie. Pozwala to na personalizację komunikatów, które otrzymują potencjalni klienci. Wysoki poziom personalizacji przynosi korzyści zarówno klientom, jak i firmom. 78% użytkowników twierdzi, że nie skorzysta z oferty, która nie była dostosowana do ich wcześniejszych interakcji z marką. Personalizacja jest więc bardzo ważna, szczególnie w czasach, gdy użytkownicy są bombardowani ofertami ze wszystkich stron.

Personalizacja sprawia, że klienci bardziej ufają marce, ponieważ czują, że firma wie, czego chcą i o nich dba. Z innej strony pozwala firmom zaoszczędzić pieniądze, nie reklamując swoich produktów osobom, które nie będą zainteresowane zakupem lub nawet nie zauważą oferty.

Technologia analityczna i sztuczna inteligencja (AI) odgrywają dużą rolę w zrozumieniu zachowań i nawyków zakupowych użytkowników, co pozwala zapewnić bardziej spersonalizowane wrażenia. Bez tego dane klientów byłyby prawie niemożliwe do przetworzenia i interpretacji.

Automatyzacja

W dzisiejszych czasach otwarcie sklepu internetowego i rozpoczęcie sprzedaży online jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Dzięki dostępnej technologii sprzedawcy nie muszą posiadać specjalistycznej wiedzy. Nawet bez pomocy programistów każdy może stworzyć prosty sklep internetowy i zainstalować niezbędne rozszerzenia jednym kliknięciem.

Zarządzanie e-biznesem jest bardzo łatwe, ponieważ większość procesów jest obsługiwana automatycznie przez wybrany system. Sprzedawcy nie muszą ręcznie aktualizować zapasów i nadzorować procesy logistyczne. Niektóre rodzaje e-commerce (np. drop shipping) pozwalają nawet całkowicie uniknąć zarządzania, ponieważ produkty są wysyłane bezpośrednio przez producentów. Automatyzując większość procesów, właściciele firm mają możliwość skupienia się bardziej na innych stronach firmy oprócz sprzedaży. Przedsiębiorcy mogą rozwijać swoje marki szybciej i łatwiej w Internecie niż kiedykolwiek wcześniej.

Możliwości dla małych firm

Z racji tego, iż dostęp do wielu rozwiązań technologicznych jest w dzisiejszych czasach na wyciągniecie ręki, małe sklepy internetowe mają szansę konkurować z większymi graczami na rynku. Technologia zapewnia ten sam poziom bezpieczeństwa transakcji oraz zarządzania oprogramowaniem dla każdego sklepu internetowego bez względu na jego wielkość, rodzaj produktów i skalę sprzedaży. W dzisiejszych czasach małe lokalne sklepy mają takie same szanse na dotarcie do globalnego klienta jak wielkie korporacje. Powoduje to wzrost liczby małych firm i startupów, które stają się znane na całym świecie.

Technologia pozwala przedsiębiorcom rozpocząć działalność przy ograniczonych funduszach i wiedzy branżowej, minimalizując jednocześnie ryzyko niepowodzenia. Większość aspektów e-commerce stała się łatwiejsza dzięki rozwojowi technologii. Narzędzia analityczne i systemy do zarządzania pomagają firmom rosnąć szybciej, jednocześnie dbając o inne rzeczy związane z przedsiębiorstwem. Podczas gdy technologia nadal się rozwija, będzie jeszcze więcej możliwości budowania silnej marki o globalnym zasięgu.

Najnowszy e-book

Powstanie strony internetowej Bitwa pod Komarowem

Baza wiedzy
Nie czekaj. Zróbmy coś razem.

Darmowa konsultacja