Dodano 21 czerwca 2018 w kategorii: E-commerce

Jak pisać skuteczne maile przypominające do klientów sklepów internetowych?

Wysyłanie maili do klientów sklepu internetowego pełni kilka kluczowych funkcji. Wpływa na budowanie dobrych relacje z klientem, ale przede wszystkim pomaga zwiększyć sprzedaż. Warto w związku z tym monitorować porzucone koszyki i kontaktować się z konsumentami w celu przypomnienia im o dokończeniu zakupów.

Sklepy internetowe nie korzystają z prostych możliwości, które pozwalają na sfinalizowanie niedokończonych transakcji. Tylko 17% z nich kontaktuje się z klientem, który włożył produkt do koszyka, ale nie złożył zamówienia. W takich sytuacjach sklepy przyjmują na ogół bierną postawę i nie inicjują kontaktu z klientem. To poważny błąd, ponieważ w ten sposób zaprzepaszczają szansę na zwiększenie sprzedaży, a co za tym idzie swoich zysków. To, że klient w ostatniej chwili przerwał proces zakupowy i nie złożył zamówienia wcale nie oznacza, że nie wróci i nie sfinalizuje transakcji. Niektórzy konsumenci potrzebują tylko zachęty, która skłoni ich do dokończenia zakupu. Jeśli zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży, nie ignoruj tego faktu!

Pasywne podejście nie sprzyja sprzedaży

W tradycyjnych sklepach sprzedawca widząc wahanie klienta ma możliwość nawiązania z nim bezpośredniego kontaktu i przekonania go do zakupu. Warto wprowadzić takie praktyki w sklepach internetowych. Skoro klient porzucił koszyk to znaczy, że był zainteresowany zakupem, ale coś sprawiło, że postanowił się wstrzymać lub z niego zrezygnować. O tym, co zniechęca klientów pisaliśmy w artykule: 5 powodów, przez które klienci rezygnują z zakupów w sklepie internetowym. Wysyłając spersonalizowany e-mail można zmotywować klienta do dokończenia zakupów lub kontaktu z działem obsługi w celu rozwiania jego wątpliwości lub udzielenia szczegółowych odpowiedzi na jego pytania. Klient widząc zaangażowanie obsługi i zainteresowanie jego potrzebami z pewnością doceni podejmowane przez sklep starania i wróci do niego ponownie.

Tworząc maila przypominającego o niedokończonych zakupach, zwróć szczególną uwagę na jego kluczowe elementy:

1. Temat wiadomości – to podstawowy element maila, od niego bowiem zależy, czy klient przeczyta go, czy uzna za spam i od razu wyrzuci do kosza. Temat powinien w ciekawy i bezpośredni sposób przypomnieć konsumentowi o wizycie w sklepie i niedokończonym procesie składania zamówienia. Pisząc temat wiadomości, zwróć się bezpośrednio do klienta używając jego imienia i w luźny, niezobowiązujący sposób przypomnij mu, że o czymś zapomniał.

2. Treść wiadomości – zadbaj o to, aby cały mail był spersonalizowany, ponieważ bezpośredni zwrot do klienta pozwala wytworzyć pomiędzy nim a sprzedawcą emocjonalną więź. Zamieść w treści maila dane klienta oraz informacje o produkcie, który znalazł się w jego porzuconym koszyku zakupowym – jego nazwę, zdjęcie, ilość zamówionych sztuk oraz cenę. Warto dodać bezpośrednie przekierowanie do panelu klienta z zawartością jego koszyka – kliknięcie w linki kierujący bezpośrednio do koszyka nie będzie wymagało od klienta żmudnych poszukiwań interesującego go produktu. Zwróć także uwagę na styl wypowiedzi. Zadbaj o to aby wiadomość miała charakter nieformalnego, przyjaznego przypomnienia, w ten sposób zwiększysz szansę na pomyślne sfinalizowanie transakcji.

3. Podkreślenie korzyści jakie niesie ze sobą zakup – to bardzo istotny element, który może zaważyć na decyzji zakupowej. Być może klient nie zwrócił uwagi na to, że przekroczył próg cenowy, od którego obowiązuje darmowa wysyłka, zatem warto mu to uzmysłowić. Możesz także dla zachęty przyznać mu rabat w postaci bezterminowej zniżki na kolejne zakupy do określonej kwoty bądź 24-godzinnego kodu promocyjnego – taka forma zachęci do natychmiastowego podjęcia decyzji i kupna produktu, co do którego klient się wahał.

4. Wezwanie do działania – aby przekonać niezdecydowanego konsumenta do kupna warto nienachalnie namówić go do tego. Z pewnością zadziała tu wzmianka o tym, że produkt zachowany będzie w koszyku przez określony czas, jednak z powodu dużego zainteresowania jest już w ograniczonej ilości, dlatego warto się pospieszyć i sfinalizować transakcję zanim zostanie wyprzedany.

5. Zachęcenie do kontaktu – podkreśl, że dział obsługi klienta jest gotowy do udzielenia pomocy i chętnie odpowie na wszelkie pytania oraz rozwieje wątpliwości klienta. Być może opis produktu posiada za mało informacji lub proces składania zamówienia okazał się dla konsumenta zbyt skomplikowany – powinien on wiedzieć, że może liczyć na szybką odpowiedź i rozwiązanie jego problemu. Sugestie przesyłane w mailach są przydatne również ze względu na to, że pomagają w usprawnieniu działania sklepu.

6. Oprawa graficzna – wiadomość złożona z samego tekstu wygląda nieciekawie i zniechęca do zapoznania się z jej treścią, dlatego warto zadbać o ciekawą oprawę wizualną. Miej jednak na uwadze, żeby treść wiadomości była w formie tekstowej, ponieważ umieszczona na grafice może być nieczytelna, jeśli skrzynka e-mailowa klienta nie wyświetla obrazów.

7. Czas wysłania – reaguj szybko, ponieważ kluczowe są 24 godziny od momentu porzucenia koszyka. Po upływie dłuższego czasu prawdopodobieństwo, że klient wróci i sfinalizuje zakup maleje.

Komunikacja wykorzystująca e-mail jest kluczową metodą w procesie pozyskiwania klientów. Nie warto zatem ignorować faktu, że konsument zainteresował się naszym produktem, ale z jakiegoś powodu go nie kupił. Wysyłając mu spersonalizowaną wiadomość przypominającą o niedokończonych zakupach sprawimy, że klient poczuje się przyjaźnie traktowany i nie dość, że dokończy zakupy, to również wyrobi sobie pozytywną opinię o sklepie i poleci go swoim znajomym.

Skontaktuj się jeżeli potrzebujesz pomocy
Zadzwoń do jednego z naszych specjalistów lub wyślij wiadomość za pomocą formularza kontaktowego.
@csrf
Imię i nazwisko
Adres e-mail
Treść wiadomości