Dodano 21 października 2019 w kategorii: E-commerce

Przyszłość zakupów. Czy sklepy stacjonarne umierają?

W przeciągu ostatnich kilku lat e-commerce rozwija się w bardzo szybkim tempie i wydaje się tylko kwestią czasu, kiedy ostatni sklep stacjonarny zostanie zamknięty na rzecz e-sklepów. Jednak czy naprawdę tak się stanie w przyszłości? Czy e-commerce kiedykolwiek wyprzedzi retail?

Zakupy w sieci stają się coraz bardziej popularne. Przewiduje się, że e-commerce do 2021 będzie stanowić 17,5% sprzedaży detalicznej. Coraz więcej osób woli robić zakupy w domu leżąc na kanapie. Aż 64% konsumentów twierdzi, że preferują kupować produkty online, a nie w sklepie. Dane wskazują, że 15% konsumentów robi zakupy w sieci co najmniej raz w tygodniu. Internet pozwala nie tylko zaoszczędzić dużo czasu, ale również daje więcej możliwości, gdyż użytkownicy mogą przeglądać kilka różnych sklepów jednocześnie.

Ze względu na rozwój e-commerce wielu sprzedawców zamyka niektóre sklepy stacjonarne. Utrzymywanie tradycyjnych sklepów staje się coraz bardziej nieopłacalne, ponieważ liczba klientów, preferujących zakupy online, ciągle rośnie. W 2019 roku sieć H&M planuje zamknąć 160 sklepów na całym świecie i bardziej skoncentrować się na e-commerce. Kolejny gigant branży modowej Forever21 ogłosił bankructwo i teraz sprzedaje swoje produkty wyłącznie przez Internet. Dzięki popularności takich sklepów internetowych, jak Fashion Nova i Zaful, stacjonarne punkty sprzedaży mają coraz mniejsze szanse na przetrwanie.

Chociaż jest to najbardziej widoczne w modowej, elektronicznej i kosmetycznej branżach, e-commerce rozprzestrzenia się na inne sektory rynku. Między innymi ludzie coraz chętniej kupują artykuły spożywcze online. Amazon, Walmart i liczne cateringi dietetyczne dają zajętym i zapracowanym ludziom dostęp do tanich, świeżych produktów i posiłków wysokiej jakości. Obecnie 47% Polaków kupuje artykuły spożywcze online, co zmusza sprzedawców żywności zaimplementować technologie e-commerce, aby zaspokoić potrzeby swoich klientów.

M-commerce

Jednym z czynników wzrostu popularności e-commerce jest fakt, że coraz więcej osób korzysta z telefonów podczas robienia zakupów. Smartfony są wszechstronnymi urządzeniami, które pozwalają użytkownikom znaleźć właściwe informacje w ciągu kilku sekund i jednocześnie przeglądać różne źródła. Dzięki telefonom ludzie mogą robić zakupy bardziej efektywnie, wybierając odpowiednie dla nich oferty pod względem ceny, marki czy opcji dostawy. 

Faktem jest, że chociaż zakup w sklepie stacjonarnym jest nadal najpopularniejszą opcją, klienci często szukają więcej informacji o produkcie lub porównują ceny online. Z racji tego firmy muszą być tam, gdzie ich potencjalni klienci udają się po dodatkowe informacje. Sklep stacjonarny nie jest już pierwszym krokiem w procesie zakupowym większości klientów, jest nim natomiast wyszukiwarka. A jeśli wziąć pod uwagę czas, jaki przeciętny użytkownik spędza na swoim telefonie, można śmiało powiedzieć, że wiele takich wyszukiwań pochodzi z urządzeń mobilnych.

Obecnie większość marek posiada sklepy internetowe dostosowane do mniejszych ekranów, niektóre opracowują własne aplikacje mobilne, które pozwalają użytkownikom kupować produkty za pomocą kilku kliknięć. Popyt skłania firmy do oferowania swoim klientom większej liczby opcji zakupowych, w wyniku czego wizyta sklepu stacjonarnego wygląda mniej atrakcyjnie.

Showroomy

Z drugiej strony możliwe jest, że sklepy stacjonarne nigdy nie znikną. Niektórzy klienci nadal wolą zobaczyć i wypróbować produkt w rzeczywistości zamiast zamawiać go przez Internet. Poza tym dla wielu osób sklepy są preferowanym punktem dostawy. 

Jednak coraz więcej firm zaczyna traktować swoje sklepy stacjonarne nie jako miejsca sprzedaży, ale raczej jako showroom dla swoich produktów i miejsce odbioru zamówień. Nowe technologie, między innymi rzeczywistość rozszerzona, pozwalają firmom prezentować swoje produkty bez konieczności posiadania ogromnych ich zapasów. Ponieważ wizyta w sklepie często jest częścią procesu zakupowego, firmy chcą dać swoim klientom możliwość wypróbowania produktu w prawdziwym życiu, a showroomy idealnie się do tego nadają.

Większość showroomów nie pozwala klientom dokonać zakupu produktu. Ich głównym celem jest wyłącznie prezentacja towaru i jego zastosowań w taki sposób, aby klient chciał go później kupić online. Showroomy są również doskonałym narzędziem marketingowym, które daje firmom więcej możliwości do reklamowania swoich produktów w miejscach, gdzie uwaga klientów są najmniej rozproszona. Poza tym użytkownicy uwielbiają wchodzić w interakcje z markami w Internecie, a showroomy to niezwykły sposób, aby przenieść tą komunikację z sieci do świata rzeczywistego i sprawić, że będzie jeszcze lepsza dzięki możliwości dotknięcia produktu.

Zakończenie

Sklepy stacjonarne jeszcze masowo nie znikają i prawdopodobnie nigdy nie przestaną istnieć. Chociaż wiele produktów można sprzedawać online, niektóre z nich po prostu nie nadają się do e-commerce i wymagają sklepów stacjonarnych. Jednak zmiana sprzedaży w stronę e-commerce już się rozpoczęła, a przyszłość sklepów tradycyjnych jest niewątpliwie niepewna. 

Skontaktuj się jeżeli potrzebujesz pomocy
Zadzwoń do jednego z naszych specjalistów lub wyślij wiadomość za pomocą formularza kontaktowego.
@csrf
Imię i nazwisko
Adres e-mail
Treść wiadomości